Serwis układów elektrycznych Volvo

Naprawa instalacji elektrycznej w samochodach osobowych Volvo

 

Naprawa instalacji elektrycznej w samochodach marki Volvo jest czynnością o wiele trudniejszą niż można podejrzewać. Do postawienia prawidłowej diagnozy awarii potrzebny jest nie tylko specjalistyczny sprzęt, ale również doświadczenie i odpowiednia wiedza mechanika. Awariom elementów elektrycznych pojazdów mogą ulec nie tylko alternator czy akumulator, ale również takie elementy jak czujniki ciśnienia, zawory elektromechaniczne, czujniki temperatury, wentylatory, sterowniki czy silniczki krokowe. Równie często zdarzają się uszkodzenia wiązki czy złącz elektrycznych, które są nośnikiem informacji pomiędzy czujnikami, a sterownikiem znajdującym się w samochodzie. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku niektórych awarii, których naprawa wydawałaby się szybka i łatwa, trzeba nie tylko rozebrać pół samochodu, ale również przeszukać sporą ilość przewodów, aby znaleźć uszkodzony element wiązki elektrycznej. Przed wykonaniem jakiejkolwiek pracy naprawczej, zawsze wykonujemy kompletną diagnostykę instalacji elektrycznej w samochodzie, przez co usunięcie przyczyny awarii, nie naraża budżetu naszych klientów na niepotrzebne dodatkowe koszty.

Skontaktuj się
i skorzystaj z naszych usług

 

Zadzwoń do nas
serwis volvo zadzwoń 61 64 64 054

 

lub napisz:
napisz do serwis volvo serwis@serwisvolvo.pl

Napisz wiadomość

Dlaczego warto zadbać o sprawną instalację elektryczną w samochodach marki Volvo?

 

Instalacje elektryczne, podobnie jak wszystkie inne elementy samochodu również zużywają się i niszczeją. Efektem tego są usterki urządzeń elektrycznych – zarówno usterki korozyjne, termiczne, jak i mechaniczne. Skutek jest najczęściej taki sam – przerwanie obwodu elektrycznego lub zwarcie. Ponieważ przewody w samochodach posiadają niską oporność, często dochodzi też do przepalania się bezpieczników topikowych lub do przerwania obwodu przez bezpieczniki bimetaliczne lub elektromagnetyczne. Poza ustaleniem charakteru usterki, równie ważne jest jej dokładne zlokalizowanie na zewnątrz lub wewnątrz nie działającego odbiornika prądu.

Jeśli mamy do czynienia z przerwaniem obwodu, należy sprawdzić za pomocą miernika elektrycznego, czy napięcie dociera do zacisków odbiornika. Podobne kroki należy podjąć w przypadku zwarcia.

Usterki spowodowane korozją są zazwyczaj łatwe do naprawienia, a poprzez regularną konserwację i pielęgnację, łatwo im zapobiegać. Przyczynami tego typu awarii są zwykle procesy niszczące powierzchnie kontaktowe. Elementy instalacji elektrycznych narażone są na niszczące działanie wody i soli, przez co tracą swoje właściwości. Skorodowane elementy metalowe charakteryzują się gorszymi właściwościami przewodzenia prądu niż czyste metale. Szczególnie narażone na tego rodzaju usterki są:

  • połączenie ujemnego bieguna akumulatora z nadwoziem lub ramą, czyli masą pojazdu,
  • wszelkie zaciski kabli i połączenia wtykowe,
  • skrzynki z bezpiecznikami,
  • oprawy żarówek.

Sprawdzanie stanu elementów

układów elektrycznych w samochodzie

 

Warto również mieć na uwadze, procesy zachodzące na połączeniach wtykowych i stykach przełączników. Efektem korodowania powierzchni stykowych jest wzrost oporności instalacji elektrycznej w samochodzie, co skutkuje mniej efektywnym działaniem odbiorników. W praktyce objawia się to na przykład mniej intensywnym świeceniem żarówek.

 

Sprawdzanie działania alternatora

 

Sprawdzenie kondycji alternatora wcale nie jest trudne. Aby to zrobić należy podłączyć miernik do przewodu alternatora i masy. Różnica napięć wskazana na mierniku powinna wynosić nie mniej niż 13,8V i nie więcej niż 14,3V. Jeśli jest za mała albo za duża, alternator należy wymienić lub zregenerować. Sprawdzenia alternatora nie należy lekceważyć, jeśli jednak nie wiesz, jak to zrobić, przyjedź do nas. Sprawdzenie trwa dosłownie kilka minut, a alternator jest źródłem życia dla akumulatora. Bez ładowania, akumulator straciłby całą pojemność w bardzo krótkim czasie, dlatego roli alternatora nie można lekceważyć.

 

Sprawdzanie zużycia akumulatora

 

Nie bez przyczyny akumulatory odmawiają posłuszeństwa głównie zimą. Na mrozie ich parametry mogą spaść nawet o połowę. Warto więc sprawdzić akumulator w wykwalifikowanym serwisie samochodowym, zanim zdecydujesz się na kupno nowej baterii. Sprawdzając stan naładowania akumulatora poprzez pomiar napięcia, łatwo i szybko można określić jego kondycję . Wartość spoczynkowa napięcia (a więc przy wyjętym kluczyku ze stacyjki, najlepiej mierzona po całonocnym postoju) powinna wynosić nie mniej niż 12,4 V. Wszystkie niższe wartości oznaczają niedoładowanie. Jeśli stwierdzimy niedoładowanie warto również sprawdzić napięcie ładowania, występujące po włączeniu silnika. Jego wartość nie może być niższa od 13,8 V ani wyższa od 14,8 V. Wszelkie odchyłki wskazują na uszkodzenie obwodu ładowania (np. awarię regulatora napięcia alternatora). Bardzo często to właśnie z niesprawności obwodu ładowania lub korozji połączeń elektrycznych biorą się problemy akumulatora, który sam z siebie mógłby funkcjonować prawidłowo.

 

Pomiary stanu naładowania akumulatora

 

Prawidłowo stan określa się areometrem, mierząc gęstość elektrolitu (1,28 g/cm³ to pełne naładowanie, a poniżej 1,25 g/cm³ akumulator wymaga doładowania). Areometr można kupić w sklepie motoryzacyjnym już za kilkanaście złotych. Gdy nie ma dostępu do cel z elektrolitem, można tylko zmierzyć napięcie spoczynkowe. Powinno wynosić ponad 12,4 V (gdy jest mniej, akumulator trzeba podładować). Pomiar napięcia jest mniej dokładną metodą, ale jedyną w akumulatorach żelowych czy hermetycznych. Uwaga! Napięcie spoczynkowe określi tylko aktualny stan naładowania akumulatora, a nie stopień zużycia baterii.

 

Wymiana akumulatora bez wcześniejszego naładowania i sprawdzenia pod obciążeniem może być niepotrzebnym wydatkiem.

 

Nie należy mylić testera obciążeniowego z "testerem" za kilkadziesiąt złotych, zwykle wpinanym do gniazda zapalniczki. Nowoczesny tester kosztuje zwykle od blisko 1000 zł w górę i z racji ceny mają go głównie wyspecjalizowane warsztaty.

 

Na rynku są testery elektroniczne mierzące tak zwaną konduktancję, przy minimalnym obciążeniu. Jest to alternatywna metoda oceny kondycji akumulatora wobec testera obciążeniowego.

Projekt i realizacja: GeminiSoftnet | Tworzenie stron: Zobacz >> | Pozycjonowanie stron: Zobacz >>
Copyright © 2024 serwisvolvo.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.